"Sekiranya anda mampu untuk menulis demi Islam, maka tulislah seberapa banyak yang mampu. Tinggalkanlah pesanan-pesanan berharga buat ummat yang sedang lalai. Mudah-mudahan suatu hari nanti apabila mereka terbaca mereka mampu tersedar dan memperoleh kekuatan untuk membuat perubahan bagi diri mereka dan orang lain."

-Mohd Hakimi Bin Lockman

"A leader is a reader".

-anonymous


Saturday, April 24, 2010

...pesanan rasullah....



Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : “Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, Iaitu :

1. Sebelum mengkhatamkan Al Qur’an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,

3. Sebelum para muslim meredhai kamu,

4. Sebelum melaksanakan haji dan umrah….

“Bertanya Aisyah :

“Ya Rasulullah.. .. Bagaimana dapat melaksanakan empat perkara seketika?”

Rasul tersenyum dan bersabda : “Jika engkau tidur bacalah : Al
Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an.
Bismillaahirrahman irrahiim, Qulhuallahu ahad’ Allahushshamad’ lam
yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ (3 x)

Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum ku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrahmaan irrahiim, Allahumma salli ‘alaa saidina Muhammad wa’ala ali saidinaa Muhammad ( 3 x )

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai mu.

Astaghfirullahal azim allazi laa Ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3 x )

Dan perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah”

Bismillaahirrahmaan irrahiim, Subhanallahi Walhamdulillaahi walaailaaha illallahu Allahu akbar(3 x )

Sekian untuk ingatan kita bersama.

* Sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim yang

lain. Ilmu yang bermanfaat adalah salah satu amal jariah yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya walaupun dia sudah mati.


Saturday, April 17, 2010

Jom Ajak Mereka Solat!



Aku ada mengikuti beberapa program ihya' Ramadhan dan motivasi, terkadang mempunyai tugas untuk memberi tazkirah dan sedikit kuliah kepada peserta program tersebut. Biasanya soalan yang akan terbit dari bibirku adalah "Siapa sini yang cukup solat 5 waktu sehari semalam?". Adalah yang mengangkat tangan dua, tiga ketul, itupun takut-takut (tak yaqin?). Begitulah seterusnya, aku akan bertanyakan siapa yang bersolat 4,3,2,1 dan tak solat langsung kepada peserta program. Dan bilangan yang mengangkat tangan adalah melebihi mereka yang sempurna solatnya dalam sehari.

Sejarah Solat.


Solat merupakan ibadat yang telah disyariatkan oleh ALlah semenjak zaman dahulu lagi. Dan ALlah telah berfirman kepada Nabi Ismail yang bermaksud :

Dan dia menyuruh ahlinya bersembahyang dan menunaikan zakat dan dia adalah orang yang diredhai di sisi Tuhannya (Maryam :55)

Dalil Solat disyariatkan :

1. Di dalam surah ar Rum ayat 17-18 bererti : Maka bertasbihlah kepada ALlah di waktu kamu berada di petang hari dan waktu subuh dan bagiNya segala puji di langit dan di bumi dan di waktu kamu berada pada petang hari dan waktu zohor.

Ibn Abbas berkata : Maksud di petang hari ialah sembahyang Maghrib dan Isyak, waktu Subuh ialah sembahyang Subuh, petang hari ialah sembahyang Asar, dan waktu Zohor.

2. Firman ALlah dalam Surah an Nisa':103 yang bererti : Sesungguhnya sembahyang itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang-orang yang beriman.


Dalil daripada hadith ialah :

1. Hadith berkenaan dengan peristiwa Israk dan Mikraj sebagaimana yang telah disebut. Diriwayatkan oleh Bukhari (342) dan Muslim (163) bahawa RasuluLLah s.a.w telah bersabda yang bererti :

Telah dibuka atap rumahku, sedangkan aku ketika itu di Makkah. Lalu Jibril turun....kemudian ia memegang tanganku dan mengangkatku ke langit....Kemudian ALLah telah mewajibkan ke atas umatku dengan 50 waktu sembahyang ...Lalu aku berulang alik kepadanya. Kemudian ALLah berfirman : Ia hanya lima waktu (dari segi kewajipan menunaikannya) dan 50 waktu (dari segi pahala) tidak ditukar ganti lagi kata-kata di sisiKu.

Menurut pendapat yang sahih, peristiwa Israk Mikraj berlaku 18 bulan sebelum hijrah Nabi s.a.w ke Madinah. Dengan demikian sembahyang lima waktu yang diwajibkan itu telah memansuhkan sembahyang dua rakaat pada waktu pagi dan petang.

2. Hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi telah mengutuskan Muaz bin Jabal ke Yaman lalu bersabda kepadanya yang bererti :

Serulah mereka kepada pengakuan bahawa tiada Tuhan (yang wajib disembah) melainkan Allah dan bahawasanya aku adalah Muhammad Utusan ALLah. Sekiranya mereka mentaati perkara tersebut, maka ajarkanlah kepada mereka bahawa ALLah telah memfardhukan ke atas mereka sembahyang limwa waktu sehari semalam.


Mengapa kita perlu bersolat? Agaknya ada juga orang yang bertanyakan kelebihan bersolat. Berbeza sungguh dengan generasi sahabat dahulu, mereka dengar dan taat tanpa banyak cakap. Diri kita pula, sebelum mengerjakan ibadah kita lebih menumpukan apa yang kita dapat, apa ganjaran yang diterima. Sedangkan ALLah tidak pernah pula meminta kita apa-apa sebagai balasan dengan nikmat yang banyak telah Dia berikan. Dia hanya menyuruh kita menyembah Dia.

Seorang sahabat bertanya kepada RasuluLLah s.a.w, apakah amalan yang paling afdhal? Jawab RasuluLlah s.a.w : Sembahyang, Dia bertanya lagi Kemudian apa? Baginda menjawab : Sembahyang. Dia bertanya lagi : Kemudian apa? Baginda menjawab : Sembahyang (Riwayat Ibnu Hibban)

Apa kelebihan solat?

Dari riwayat Bukhari (505) meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi s.a.w telah bersabda yang bererti : ALLah akan menghapuskan dosa-dosa dengan menunaikan sembahyang lima waktu.

Dan hadith riwayat Muslim (231) meriwayatkan daripada Othman r.a bahawa RasuluLLah s.a.w telah bersabda : "Barangsiapa yang menyempurnakan wudhuk sebagaimana yang diperintahkan ALlah, maka sembahyang limwa waktu yang diwajibkan itu akan menghapuskan dosa yang dilakukan antara waktu-waktu sembahyang tersebut".

Kita dibezakan sembahyang (dalam bahasa arabnya adalah solat) dengan agama-agama yang tidak diakui ALlah. Kita ada disiplin waktu untuk bertemu dengan ALlah. Apatah lagi sebagai hamba ALlah yang kerdil. Perkara yang pertama akan ditanya di hari perhitungan adalah SOLAT.

Sahabat, beritahulah kepada mereka bahawa solat itu wajib (bagi yang telah memenuhi syarat sebagai mukallaf).

RasuluLLah telah bersabda dalam hadith yang diriwayatkan oleh Muslim (668) daripada Jabir bin AbduLlah r.a dia berkata yang bererti :RasuluLLah telah bersabda :

Sembahyang lima waktu seumpama sungai yang mengalir dengan air yang begitu banyak di pintu rumah seseorang kamu. Setiap hari dia mandi sebanyak lima kali. Jabir menceritakan, al Hasan telah berkata : "Dan yang demikian itu tidaklah meninggalkan kotoran sedikitpun".

Sumber Rujukan : Kitab Fikah Mazhab Syafi'e - Bersuci dan Sembahyang oleh Dr Mustofa al Khin, Dr Mustofa al Bugho dan Ali Asy Syarbaji. Terbitan Pustaka Salam Sdn. Bhd

sumber : klik sini

Friday, April 9, 2010

Mengawal Atau Mengunci Nafsu?






Posted by ummahonline
trackback

Oleh: Abong

Cerita yang akan saya bawa ini, mungkin ada kaitan dengan mereka yang masih hidup atau yang telah mati. Jika ada persamaan, ia adalah secara kebetulan semata-mata. Cerita ini akan diolah seakan-akan ia menjadi kisah yang benar-benar berlaku.

Cerita ini akan berkait dengan watak si A. Cuba gambarkan si A ini sebagai pelajar lelaki biasa, dan penampilan agamanya kurang (dari segi pakaian yang paling jelas), tetapi dalam masa yang sama dia tak berputus asa dalam membaiki amalan agamanya.

Situasi pertama. Pada suatu petang, A dan kawan-kawan (kaum Adam) berjalan-jalan di sebuah kompleks membeli belah. Seperti kebiasaan persekitaran yang wujud adalah amalan mungkar seperti pendedahan aurat berleluasa. Namun bukan isu itu yang menjadi fokus utama.

Semasa dalam perjalanan membeli belah, kawan A menegur A dengan berkata, ” Ala, kau jangan jadi hipokrit la….rezeki dah ada depan mata, tengok je la, ko pun suka kan?”….

A hanya diam dan hanya dapat senyum kambing sahaja.

Situasi kedua. Pernah satu ketika A melihat sebuah drama bersiri Korea bersama-sama kawannya(kaum Hawa dalam tempat yang tak boleh menimbulkan fitnah). Dalam drama itu ada watak heroin dan watak perempuan penggoda yang akan mengganggu hubungan cinta heroin tersebut.

Untuk watak penggoda, maka pelakon itu diperlukan untuk kelihatan seksi, justeru kebanyakan aksesori pakaiannya adalah begitu mencabar nafsu kaum yang bergelar Adam.

Babak pada waktu itu penggoda tampil, tapi bukan dengan pakaian seksi. Apabila penggoda itu tampil, kawan A (kaum Hawa) pun berkata,”Ha…ni mesti kau suka tengok, sebab perempuan ni memang suka pakai seksi”….dengan nada yang sinis.

A pun menjawab…”Eh konfem la aku suka, mana ada lelaki normal yang tak tertarik dengan kecantikan wanita”.

Situasi ketiga. Pada suatu hari A bertemu dengan seniornya. A percaya padanya. Dan A senang berkongsi masalah dengannya. A mengatakan padanya bahawa A mempunyai masalah tentang bagaimana untuk mengawal nafsu.

Senior A ini adalah seorang yang amat praktikal dalam agama. Beliau boleh menjadi ustaz, beliau boleh menjadi seorang kapten dalam pasukannya dan beliau juga boleh menjadi seorang kawan yang baik.

Jawapan yang senior itu bagi adalah lebih kurang begini,” Ala rilek la, kau kan lelaki normal. Jangan bimbang la, selagi mana kau ada perasaan salah ni maka kau masih lagi seorang hamba Allah yang baik. Kau tak perlu mengunci nafsu.Kau kena pandai kawal nafsu. Iman pun turun-naik”.

Daripada ketiga-tiga situasi diatas, apa yang dapat kita simpulkan?

Apa yang ingin saya bawa disini ialah, manusia itu dibekalkan dengan nafsu dan akal. Manakala iman itu perlu dicari. Jadi bagaimana hubungkait antara ketiga-tiga elemen ini?

Orang yang pandai menggunakan akal, tapi tanpa bimbingan iman, takkan ke mana. Iman adalah sesuatu yang bernilai, apabila iman itu turun, walaupun kita sedar tentang perbuatan buruk itu, tetapi kita kan lebih cenderung untuk meneruskannya.

Dalam situasi pertama. Kawan si A, beranggapan dengan mengikut hawa nafsu, maka kita takkan menjadi hipokrit. Mungkin maksud dia adalah, jangan disangkal kehendak nafsu. Oleh kerana si A dan kawan-kawannya terdiri dari golongan biasa(bukan golongan ustaz), maka kawan si A mengeluarkan pendapat sedemikian.

Dalam situasi kedua. Kawan si A (kaum Hawa), menegur A dengan nada yang sinis. Mungkin dia beranggapan bahawa lelaki yang kurang alim penampilannya memang suka melihat maksiat. Manakala lelaki yang alim, tidak mempunyai nafsu.

Dalam situasi ketiga, senior si A memahami hubungkait diantara elemen akal, nafsu dan iman.

Manusia dibekalkan nafsu. Kita tak boleh menafikannya. Tetapi manusia dibekalkan akal. Dalam masa yang sama tak ramai orang berjaya mengawal nafsu hanya dengan bantuan akal semata-mata.

Akal sepatutnya digunakan untuk mencari hidayah dan taufik agar kemanisan iman dapat dirasa. Apbila iman subur didalam jiwa, maka ia dapat memandu akal untuk mengawal nafsu, dan bukannya mengunci nafsu.

Akal tanpa panduan iman, mungkin akan cuba mengatasi nafsu dengan mengunci nafsu. Adakah nafsu ini sesuatu yang buruk dan memang perlu dikunci? Adakah Allah bagi nafsu kepada manusia hanya untuk dikunci? Jadi, apakah tujuan dicipta Hawa dari jenis Adam itu sendiri?

Nafsu itu perlu dikawal. Bukan perlu dikunci. Disini saya tak akan menyentuh bab-bab untuk mengawal atau mengunci nafsu secara terperinci. Tetapi kepada para remaja yang berhadapan dengan masalah nafsu, jangan mudah berputus asa kepada Allah. Allah ada berfirman dalam ayat 53-55, Surah Az-Zumar yang mana maksudnya, Allah akan mengampunkan dosa-dosa hambanya walaupun dosa itu begitu besar. Dan Allah juga menerangkan tentang cara-cara mensucikan diri(untuk kembali padaNya), yakni dengan berpandukan wahyu yang diturunkan.

Lihat betapa Allah tidak mahu hambaNya berputus harap dari Nya. Allah bukan sahaja memberi peluang tetapi Allah juga memberi panduan tentang macam mana untuk kembali padanya. Bukankah ini satu motivasi yang paling berharga?!

Begitu untungnya orang Islam mempunyai Tuhan Yang Maha Pengampun!

http://ummahonline.wordpress.com/2006/01/18/mengawal-atau-mengunci-nafsu/



Taubat...




wahai tuhan jauh sudah
lelah kaki melangkah
aku hilang tanpa arah
rindu hati sinarmu

wahai tuhan aku lemah
hilang terumur noda
hapuskanlah terangilah
jiwa di hitam jalanku

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

Ya robbi, ijinkanlah
aku kembali padamu
meski mungkin takkan sempurna
aku sebagai hambamu

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

berilkanlah aku
kesempaatn waktu
aku ingin kembali
kembali...

dan meski aku tak layak
sujud padamu
dan sungguh tak layak
aku...

Artist : Opick Lirik Lagu : Opick - Taubat

Opick - Taubat



Opick - Taubat.mp3