"Sekiranya anda mampu untuk menulis demi Islam, maka tulislah seberapa banyak yang mampu. Tinggalkanlah pesanan-pesanan berharga buat ummat yang sedang lalai. Mudah-mudahan suatu hari nanti apabila mereka terbaca mereka mampu tersedar dan memperoleh kekuatan untuk membuat perubahan bagi diri mereka dan orang lain."

-Mohd Hakimi Bin Lockman

"A leader is a reader".

-anonymous


Monday, October 31, 2011

selesai suda membace.....





alhamdulillah... semalam 31 november 2011 hari Isnin , selesai sudah program bacaan kutub sittah untuk siri yang ke - 3 .... syukur stinggi - tingginya kehadrat Allah swt kerana memudahkan laluan perjalanan program tersebut... dan juga sekalung penghargaan diucapkan kepada PMRAM yang telah bertungkus -lumus berusaha bagi menjayakan program ini ....

Oleh kerana ana pun turut terlibat untuk program kali ni , maka ana pun merasakan bahawa program ini adalah suatu program yang sangat - sangat berharga lebih - lebih buat penuntut bidang pengajian Islam yang mana diberi peluang untuk mendapatkan hadis secara bersanad yang bersambung hingga ke Rasulullah sawaw daripada perawi yang amat masyhur dan menjadi rujukan utama iaitu Imam Bukhari r.h. 

Program yang telah berjalan sehingga masuk siri ke - 3 ni masih lagi menggunakan matan shahih bukhari dan pada siri ini berjaya menghabiskan hadis diantara awal hadis 3000 hingga hadis 4000 keatas.... 

Diantara masyaikh yang terlibat dalam program pembacaan kutub sittah ni ialah :

-Syeikh Usamah
-Syeikh Yusri Al Jabbar
-Syeikh Muhammad Ibrahim Al Kattani
-Syeikh Saad Jawish
-Syeikh Jamal Farouq
-Dr. Rif'at Fauzi

kesemuanya adalah masyaikh al - Azhar ....

Apabila para masyaikh membacakan hadis , terasa bagai hidup di zaman Rasulullah sawaw yang mana banyak hadis yang dibacakan berkisarkan mengenai awal penciptaan , peperangan dan sebagainya . Dan banyak juga perkara yang ana tak tahu yang berlaku di zaman Rasulullah sawaw . 

Diakhir program , ramai masyaikh al - Azhar yang turun untuk meraikan program pentupan yang jugak mengijazahkan para peserta . Turut serta juga muft mesir as - syaikh al - Ustaz Dr . Ali Jum'ah r.h. dan jugak para masyaikh memberikan dorongan dan galakan untuk terus berusaha mendalami dan mengahayati hadis - hadis Rasulullah sawaw  dan mengingatkan bahawa suatu hari nanti akan hilangnya ilmu dengan dimatikan para ulama . 

Semoga hadis - hadis yang telah dibacakan dapat dihayati dan diamalkan serta setiasa menjadi rujukan para umat Islam . Walaupun agak kepenatan , namun ia tetap sesuatu yang amat bermakna dan diharap dapat diteruskan pada masa yang akan datang . Semoga sahabat - sahabat di Malaysia menanam azam dan niat untuk mendapat hadis secara bersambung sanadnya kepada Rasulullah sawaw agar mendapat berkat daripada Allah taala . 

untuk maklumat yang lebih lanjut mngenai program ni boleh la rujuk di sini :


wallahutaala a'alam....



Sunday, October 23, 2011

apa lagi bole kata pasal mesir nih......

nampaknya sebelum nih ana telah menceritakan serba sedikit secara umum pasal mesir nih... cumanya mungkin dalam keadaan yang agak tergesa - gesa sikit lah kot......
rasanya terlalu excited apabila bertemu dengan suasana baru dalam hidup....
yelah , sebelum nih dengar2 je mesir nih itulah inilah.... tapi nampaknya tidak semua yang kita dengar tu kita akan jumpa terus .... masih memerlukan masa yang panjang....

sepatutnya ana patut menceritakan mesir itu dari abjad arabinya lagi iaitu Mim  - Shad - Ra yg secara ringkas memberikatan maksud sebegini...
mim = musibah
shad = sabar
ra = redha
jadi , di mesir ni sebenarnya kita tidak akan lari dari 3 perkara tadi iaitu musibah + sabar = redha .....
ini biasanya makruf kepada pelajar2 mesir.... cuba tanya dorang... ada dengor tak.....
sebab kehidupan di mesir tidaklah semewah di negara2 yang lain yang lebih kita lihat maju kehadapan , namun ia tetap sebuah negara yang diberkati kerana ia ada disebut di dalam al - Quranul karim.... yang masyhurnya dalam surah al - Baqarah yang berbunyi ....

"masuklah kedalam negara mesir maka kamu akan dapat apa yang kamu cari" 

bermakna , kat mesir akan ada segala jawaban bagi pencarian kita yang mungkin tak ditemui selama nih... cumanya , kena tabah la sikit dan kena banyak bersabar .... kalau tak sabar dapat hok yang tak sabor tu je la....  

seawalnya tiba di mesir nih , biasa mane2 orang pun akan ada culture shock masing2 .... bagi ana sendiri pon perkara yang menjadi shocknya adalah budaya memberi salam yang biasanya kalau kata malaysia nih kita cuma bagi salam dekat orang yang kita rasa tak segan atau orang kita kenal ataupun orang2 yang kita hormat macam cikgu dan sebagainya .... tapi kat sini nampaknya mereka ni satunya , x lokek untuk meberi salam bahkan dah menjadi macam budaya la ..... kita pulak jadi segan sebab sebelum nih tak biasa dengan suasana macam tuh .... tiba - tiba macam terkejut la..... sepatutnya tak terkejut sebab perkara dah diterapkan dalam ajaran islam cuma kita mungkin tak praktik je.... lepas nih boleh la cuba kembangkan dalam masyarakat di sekitar antum ye....

kemudiannya, cuba kita pikir balik kalau kat negara kita (perbandingan untuk tujuan islah ) biasa la pagi2 kalau pegi kedai ke , restoran ke .... kat tv mesti bkak MHI ke .... kopi o nasi lemak ke..... dan apa2 la yang seangkatan dengannya.... tapi diorang bukak siaran tv yang mengalunkan bacaan al - quran..... masyallah ... stakat tempat2 yang ana jumpa semua buat macam ni....... taajub la bagi ana... tak perasaan pembaca macam mana..... 

kadang2 atau mungkin selalu kita dengar benda2 yang kurang sedap pasal mesir nih ... tapi percayalah ... nanti da sampai mesir nanti jumpalah sesuatu yang berharga .... ni baru hampir sebulan .... banyaklah lagi la....


bersambung......

  • info terkini : ada orang tempatan mesir kata setiap hari jumat diorang akan kumpol di medan tahrir untuk demonstrasi .... beselah... pilihanraya nak dekat....




Friday, October 14, 2011

sekian lama x mem ''bloging'' akhirnya dpt jgak pos serba ckit kt blog nih... maklumlah... g mesir x bwk laptop... kena mnumpang ajek kt laptog org len... (>.<) ... ad la sbb2 ny tu x bwk laptop....
cuma ny ingin brkongsikan bbrpe pngalaman bru stelah bbrp mgguny di mesir nih....
memandangkan kami ni smpai ke mesir dlm keadaan yg dipengaruhi kesan revolusi mesir yg mnentang pemerintahan mubarak ....
 byk lah prubahan yg berlaku di sini....
dikisahkan drpd senior kami ust ***** yg bliau mnceritakan bhw ny apbila anda sndri yg berada ktk saurah (revolusi) tuh sndri... anda sndri akn rse btapa hebatny pjuangan mrk yg btol2 syg kn negara mrk sndri sehinggakan askar2 yg turun itu sndri pn utk melindungi rakyat yg mne mmg wajarlah mrk bbuat sedemikian.... kita pn tahu askar mmg ditugaskan utk melindungi negara....
asas sesebuah negara x lain dan x bknny adalah rakyat....
maka smmgny rakyat yg spttny diberi hak....


apa yg menarikny sesudah saurah nih....
sesudany saurah nih rakyat mesir sudah lg  hidop dlm ketakutan...
lagi2 utk menceritakan isu2 politik dan jgak x takot da nk sebot "ikhwanul muslimin" sblom ni sebot short form ajek ....
mrk jgak sbnrny berazam utk mmbina smula negara mesir nih agar dibangunkan dengan lebih baik drpd sblom  nih....
sistem syura dlm pmilihan syaikhul azhar yg dihapuskan akan didirikan semula...
ktk mne sistem syura trsebut dihapuskan ... syaikh al azhar dipilih oleh presiden itu sndiri ....

*yg lbih mnarik nme husni atau mubarak skang mnjdi kontroversi bg rakyat mesir .... contohny stesen kereta api yg nme ny mubarak pn dipadam nme ny.....
pkataan hari raya yg bse kte dgr "aid mubarak" dah tkaq pkataan len...
btol2 mrah rakyat msir dgn mubarak nih.....

ckuplah smpai sni jek.... xley nk cter byk2... org len nk pkai da...

harap maaf ats pgunaan short form sbb nk cpat....



gambar hiasan jek....^^

kredit to laptop bad....

والله تعالى أعلم~