"Sekiranya anda mampu untuk menulis demi Islam, maka tulislah seberapa banyak yang mampu. Tinggalkanlah pesanan-pesanan berharga buat ummat yang sedang lalai. Mudah-mudahan suatu hari nanti apabila mereka terbaca mereka mampu tersedar dan memperoleh kekuatan untuk membuat perubahan bagi diri mereka dan orang lain."

-Mohd Hakimi Bin Lockman

"A leader is a reader".

-anonymous


Sunday, February 24, 2013

Taqwim4u






Setelah meng-pos sebuah artikel berkenaan idea tadi , maka saya mendapat satu ilham untuk membantu memudahkan anda untuk membuat perancangan anda sepanjang tahun . Kalaupun mungkin ramai orang di luar sana yang dah buat benda ni , tapi saya juga mahu turut serta dan tak nak ketinggalan demi membantu memulakan perancangan , agar anda menjadi suatu kaum atau generasi yang beragenda . Anda cuma perlu download taqwim ringkas ini , dan isilah dengan sebaik-baiknya supaya anda tahu apa yang akan dilakukan dan apa persediaan yang patut diambil . 







*Semoga kehidupan menjadi lebih baik selepas ini.



"bersama membangun mahasiswa beragenda"





Saturday, February 23, 2013

Idea Merancang


"hidup saya mungkin takkan berjalan sepertimana yang saya mahu , tapi ia akan berjalan mengikut apa yang telah dirancang oleh Allah .  Lagipun Allah itu adalah sebaik-baik perancang , pembimbing . 
Maka teruslah berdoa"


"kita merancang , Allah pun merancang , maka Allah adalah sebaik-baik perancang"

"orang yang tiada agenda dalam hidupnya , maka dia akan dihanyut oleh agenda orang lain."

Sidang pembaca yang budiman,

Ada beberapa perkara yang boleh saya ta'likkan (ikat) mengenai isu rancang merancang ni .

1.Kegagalan seseorang untuk merancang itu umpama seseorang yang menempah tiket kegagalan.
2.Merancanglah walau seketika , sekalipun perkara itu kita akan lakukan 15 minit akan datang.
3.Jangan sesekali anda meletakkan satu pun perkara buruk atau jahat dalam perancangan anda , lebih-lebih lagi perancangan hidup.
4. Mintalah nasihat ibubapa , guru , kawan-kawan atau orang yang lebih tua dan matang sekiranya lemah untuk membuat perancangan atau demi mengemaskini perancangan.
5.Suatu kesilapan sekiranya kita merancang tanpa mengetahui hala tuju dan situasi semasa . Contoh , nak pergi buat aktiviti mandi kolam ketika bulan Ramadhan atau hanya rancang mahu baca buku tapi tak tahu untuk apa dibacanya buku tersebut.
6.Pastikan anda berdisiplin dengan perancangan yang telah anda persetujui.
7.Buang benda-benda yang tidak berfaedah dan perkara-perkara yang tidak mendatangkan keuntungan di dalam perancangan anda.
8.Merancanglah dengan penuh teliti .
9.Sediakan perancangan tambahan untuk menyelamatkan perancangan daripada terkandas . Bak kata orang,

"huruf tu kan ada A sampai Z , kalaupun rancangan A tak berjaya banyak lagi huruf lain."

10.Merancanglah dengan keikhlasan dan penuh kesungguhan.
11.Bertawakallah kepada Allah setelah anda benar-benar selesai melakukan perancangan dan jangan lupa untuk sentiasa berdoa.

Inilah sedikit sebanyak pesanan yang mampu saya senaraikan buat para perancang . Sekiranya anda ada idea yang lebih menarik boleh juga dikongsikan di kotak komen di bawah atau buat pos baru di blog anda ataupun di facebook, twitter dan laman sosial yang lain atau juga pm saya .

sekian.

Thursday, February 21, 2013

Di Sebalik Sebuah Kemenangan





"kita kena menang ni !"

Itulah biasanya lontaran perasaan setiap orang yang menyertai mana-mana pertandingan atau terlibat dalam mana-mana persaingan . Nyatalah , setiap insan yang normal pastinya akan sentiasa bercita-cita untuk mencapai apa sahaja yang diinginkannya . Kalaulah orang tu nakkan kereta , tentulah dia akan berusaha macammana cara sekalipun , asalkan dia dapat kereta tu . Kalau orang tu positif , dia akan kumpul duit, kerja siang malam, menabung dan banyak lagi . Tapi , kalau dia negatif dan berfikiran pendek , tentunya dia akan lalu jalan pintas sahaja . Samada curi atau tipu orang dan apa - apa sahajalah cara sekalipun, asalkan mudah tapi tak ikut syarak .

Apa kena cerita pasal kereta dengan menang ni . Nak ceritanya kereta tu satu contoh yang besar . Biar kita berimpian besar . Tapi , apa kaitan dengan menang ? Di sini , apa yang saya nak tujukan sebenarnya disebalik perkataan kawan yang beriya-iya nak menang tadi tu , saya analogikan dengan kehendak manusia yang sangat kuat . Manusia ni , sangat beruntung sebab ada kehendak dan ada juga akal untuk menimbang sebaiknya kehendak yang lahir tadi , samada perlu dipenuhi atau tidak , dan untuk menyusun strategi nak capai kehendak tu.

Sebenarnya ada satu lagi noktah lain yang cuba saya nak bawak daripada perkara yang saya dah bebel banyak-banyak tadi . Perasan tak , disebalik kita sibuk-sibuk nak sangat capai kita punya target tu , kita juga kena memikirkan tentang orang-orang di sekeliling kita . Jangan hanya kerana nak capai kita punya gol , kita boleh jadi pecah-belah dengan orang-orang di sekeliling kita samada kita mendengki , mengasingkan diri, bergaduh , salah-menyalahkan . Sepatutnya , kalau kita ada cita-cita kita patut orang di sekeliling kita , kita umpamakan batu-bata yang saling mengukuhkan sebuah blok yang cantik dan indah .

Kesedaran ini adalah berasal daripada perbualan bersama dengan seorang kawan . Begini,

"Macamana kita nak menang ni ek?!"

"Alah, buat apa menang kalau sesudah habis pertandingan nanti semua pecah-pecah . Baiklah kalau tak menang pun tapi ikatan kita masih kuat, itu lebih bermakna ."

Itulah sebenarnya pengajaran yang saya dapat daripada kawan saya tadi . Kata-katanya penuh dengan kematangan . Bukanlah saya nak meremehkan usaha orang yang bersungguh-sungguh . Cuma kita pandailah nak ketatkan dan longgarkan mana-mana bahagian yang patut dalam hidup ini.

secebis mengenai Islam


Islam itu bukanlah berkenaan ,
"Kami lebih baik daripada kamu "

tapi Islam itu ialah ,
"Mari kami tunjukkan sesuatu yang lebih baik buat mu" 

Wednesday, February 13, 2013

percayalah Allah


"kalaulah anda tidak mempercayai kemampuan anda untuk memenuhi cita - cita anda , 
maka percayalah kemampuan Allah yang mampu membantumu"

Tuesday, February 5, 2013

hati persis rambut






sekadar coretan ringkas ,

Pernah suatu ketika saya menjadi seorang yang sangat menjaga kekemasan rambut , dan saya amat tekun merapikan dan meratakannya setiap masa sehingga merasa sangat tak selesa kalau ada sehelai pun terganggu dek angin mahupun air .

Pada suatu hari , saya berazam untuk menjadi seorang yang mulazamah ( sentiasa ) keadaan berwuduk . Maka , saya terfikir kalau asyik berwuduk sahaja barangkali payah nak jaga rambut . Dari situ timbullah suatu kesedaran dan saya merasakan ia bagaikan suatu quotes ,

"rambut ni kan , kalau tak kemas boleh sikat "

Terbitnya statement simple dalam hati kecil saya menyebabkan saya tesedar daripada beberapa perkara .
Antaranya ,

1. Kenapa perlu takut mengorbankan sedikit benda yang boleh diperbaiki semula untuk mendapatkan nilai yang lebih besar.

2.Kalau berlaku apa - apa kerosakan akan sentiasa ada sahaja cara untuk memperbetulkannya

3.Hidup ni sebenrnya banyak cara untuk membuat pilihan

4.Kita sebenarnya boleh mendapat apa yang kita nak kalau kita benar - benar merancang

5.Kadang - kadang dan boleh jadi selalu untuk kita mendapat lebih daripada satu keuntungan untuk setiap masa

apabila saya kaitkan dengan hati maka inilah pula hasilnya ,

kita selalu melihat apabila seseorang itu sentiasa menjaga kekemasan rambut , maka dia akan memastikan rambut tidak serabut dan kusut dan dia akan merasa segan , kalau - kalau ada yang ternampak dia sebegitu rupa . Apanila rambutnya panjang dia akan segera potong dan buang mana - mana bahagian yang menampakkan dia tak kemas .

bagaimana pula dengan hati , apakah kaitannya?

Saya kaitkan dengan hati orang yang beriman , hati orang yang beriman percaya dan yakin bahawa hanya Allah yang mengetahuinya . Dan , seorang mukmin itu sangat segan apabila merasakan Allah sedang melihat hatinya yang serabai dan serabut serta tidak tentu hala . Lantas , bersegeralah sang mukmin itu memperkemaskan hatinya dengan amal - amal fardi yang berbentuk solat , bacaan al -Quran , zikrullah , menghayati ciptaan Allah , dan segala bentuk amal yang menjernihkan dan mengemaskan kedudukan hatinya .

Kemudian , apabila hatinya mula menumbuh cabang - cabang kekufuran dan kemaksiatan , dengan segera dia berjumpa tukang gunting yang akan menggunting cabang - cabang yang merosakkan pemandangan hati yang sepatutnya hanya mekar dengan cahaya keimanan . Diguntingnya cinta kepada dunia , nafsu kepada wanita , harta , . Dicukurnya jahiliah dan kekufuran yang melekat di tengkuk hatinya .

sebelum saya menggulung , janganlah kalian ingat saya ni suka cover sangat . Bukankah ada suatu ungkapan yang mengatakan ,

"sesunggunhnya Allah itu cantik dan dia sangat menyukai segala kecantikan"

dan juga penampilan juga sedikit - sebanyak mencerminkan hati ( tak wajib betul , boleh salah )






habis dan tamatkah?





Pernah dapat sijil penyertaan ? Biasanya kita akan dapat sijil untuk menandakan bahawa kita sudah menamatkan suatu penyertaan dalam sebuah program , bukan? Ataupun sebab kita adalah membuat jasa dan bakti ataupun cemerlang dalam studi dan macam - macam lagi .

Selalunya di sekolah - sekolah pastinya ada pertubuhan yang berunsurkan dakwah sebagai contoh , badan dakwah , persatuan agama islam dan apa - apa persatuan yang guna nama islam untuk kegiatan kokurikulum di sekolah . Tujuannya lebih kepada melatih para pelajar untuk aktif dalam kepimpianan dan bukan sekadar bergiat aktif di dalam pembelajaran di dalam kelas sahaja .

Murobbi saya pernah ketengahkan suatu isu mengenai mereka yang mengikuti kursus atau program dakwah yang berbentuk semasa ( macam kem dakwah atau kem naqib ) dan selepas habis program , pastinya mereka akan dianugerahi sijil sebagai tanda mereka sudah berjaya menamatkan program tersebut selama mana program tersebut berjalan .

Namun , timbul suatu persoalan . Adakah mereka cukup terhenti sehingga di situ sahaja ? Balik rumah , penat , rehat dan tidur . Besoknya , sambung pergi sekolah , kerja dan sebagainya .

Sebenarnya dakwah itu bukan cukup sekadar kita pergi ke program dakwah sahaja , atau pergi ke usrah sahaja . Bahkan dakwah itu tiada sebenarnya istilah graduasi . Contoh yang paling jelas ialah Rasulullah saw yang telah berdakwah sepanjang hayatnya . Dan , baginda saw dalam berdakwah bukanlah berada di zon yang selesa pun . Setiap hari , ada sahaja masalah yang melanda .

Tambahan , dakwah itu seperti yang saya sebutkan tidaklah berpada dengan mengikuti sahaja . Kalau disebutkan dakwah sifatnya ialah harakah iaitu bergerak dengan cara menyampai dan mempraktikan segala amal yang telah difahami dan diketahui .

Seseorang yang telah menyerahkan dirinya kepada jalan dakwah haruslah redha akan segala keperitan dan kepahitan yang bakal ditelan dan dihadapi . Mengikut Syeikh Mustafa Masyhur ,

"jalan dakwah itu bukanlah jalan yang dibentang dengan bunga - bunga tetapi penuh duri dan onak . Apabila sudah berdiri di atas jalan ini , segala keindahan tidaklah akan terbayangkan melainkan keindahan syurga ."


inikah jalan yang ditaburi debunga itu?


Seorang akh ketika berbual dengan saya dengan mengatakan ,

"kalaulah orang tanya ana sampai bila ana nak ikut program (ikut dakwah) , maka ana akan jawab , ana berprogram sampai mati"

sidang pembaca yang budiman ,

Menyerahkan diri kepada Allah adalah suatu perkara yang menjadi kemestian bagi seorang hamba yang tawaduk dan merendahkan diri di hadapa-Nya . Saudara sendiri tahu takrifan Islam itu ialah menyerah manakala Muslim pula bererti orang yang menyerah .

Kita menyerah dengan mengikut garis panduan yang ditetapkan syarak dan , penyerahan diri yang paling besar ialah menyerahkan seratus peratus diri kita untuk agama Allah , dengan usaha untuk memakmurkan segala perintahnya di seluruh pelusuk bumi . Itulah yang dikatakan bahawa manusia itu "khalifah" di muka bumi.

Maka , seseorang yang berhajat untuk melibatkan diri dalam kegiatan dakwah hendaklah bercita - cita untuk memastikan Islam itu akan menang suatu hari nanti dan membuatkan seluruh manusia tunduk di bawah kuasa Islam . Tolakan yang paling kuat untuk itu , ialah ganjaran mati syahid yang sangat sangat besar kelebihannya . Mati yang tiada hisab ke atas si mati . Belum pun jumpa kiamat sudah mendapat kemuliaan .

Sekian , sedikit perkongsian dariapda seorang saudara yang sentiasa berada di sisimu.