f.a.s.a.d......

salam bloging.....

kali ni saya takde bende sangat yang nak diposkan kat blog saya ni...
cuma adala sikit sikit bende yang nak di share kan....
alhamdulillah , Allah masih berikan kita nikmat Iman dan Islam.....

          kat tajuk tu saya ada tulis 5 huruf yang berbunyi fasad , fasad ni salah 1 perkataan arab yang bermaksud kerosakan . Suka saya untuk men''translate''kan perkataan arab yang simple - simple ni kepada bahasa melayu sebab saya nak gak orang - orang melayu ni takde la taw ana anta jek. 
Tambah la banyak sikit pemahaman bahasa arab . Sebab banyak sumber agama Islam ni dari bahasa arab lebih - lebih lagi yang terang lagi bersuluh iaitu Al - quran yang kita baca sendiri hari - hari tu . Ok, da tawla kan maksod fasad tu kan. Cukup sampai situ. 

Apa yang saya cuba nak kongsikan kat sini , pasal fasad ni , pasal kerosakan ni , ialah ''fasadatul ummah'' .
''kerosakan umat''. Hari ni saya baru lepas disyarahkan muqaddimah buku ''Tarbiyah Islamiah wa Madrasah Hassan Al - Banna'' . Dalam muqaddimah tu adala menceritakan mengenai fasad yang ditimpakan keatas ummat ini . Daripada apa yang ditulis , ada 2 fasad yang terjadi kepada umat ini setelah kejatuhan khilafah Islamiah :

1.Penjajahan barat yang akhirnya menukarkan sistem Al-Quran kepada sistem perundangan ciptaan manusia.

-umat Islam umpama anak yang kehilangan ibunya.
- akhirnya pada hari ini umat Islam da takde lagi sape - sape yang nak bela. Bahkan umat Islam itu sendiri pon da hilang identiti diri . Jadi mereka bergantung pada sistem kapatilis , sosialis , komunis dan sebagainya yg bukannya makin membela manusia , tapi makin banyak menindas.

2.Islam menjadi mundur

-bilermana tanya kat orang apa itu Islam mereka akan kata Islam ni cukupla orang yang kat masjid tu , yang pakai kopiah , yang pakai serban , yang sekolah agama dan bla bla bla.... padahal Islam tu syumul (lengkap)
-lagi sedih apabila islam itu dikaitkan dengan terorists . Islam a peace religion , how can u say like that....

aiwah , tulis banyak - banyak pon tak tawla sape nak bace . Tapi , kenapa saya tulis bende - bende ni. Just nak ingatkan kawan - kawan yang baca ni supaya bukak balik minda kita supaya kita sedar tanggungjawab dan tugas kita . Segalanya perlu kita mulakan daripada diri kita sendiri . Mulakanlah langkah kita pada saat ini kalau kita masih berada di pangkuan jahiliyah . Saya pon bukanlah insan yang sempurna nak tulis - tulis pasal bende ni , cuma saya rasa gembira untuk berkongsi bende yang nampak simple tapi se''simple'' manakah kita menghadapi fasad yang berlaku pada agama Islam dan umat pada hari ni....

~wallahualam









Comments

Popular posts from this blog

Lirik | KeredhaanMu (In-Team)

Kepentingan Niat yang Jelas.

Pulang dan Kembali.