minyak untuk dakwah




sebuah kereta yang mewah , cantik dan memukaukan mata yang memandang takkan mampu memberi apa - apa kalau takde minyak yang telah diisi untuk sesebuah perjalanan , tak kiralah samada jauh mahupun dekat. 

macam tu jugak handphone , lawa dan canggih macammana pun , kalau takde bateri , maunya kita nak pakai . Kenalah cas dulu , kalau tak jadi perhiasan je lah. 

Apa yang saya nak kaitkan daripada dua perkara diatas ialah benda yang boleh menggerakkan kita di dalam dakwah ni . Sudah menjadi sunah (ketetapan) bagi alam ini , pastinya tiap - tiap suatu perkara memerlukan bekal dan tenaga untuk menggerakannya . 

Sekiranya kereta yang sedang bergerak tadi kehabisan minyak , sudah pastinya ia akan terhenti di tengah - tengah jalan . Begitu juga handphone yang digunakan kehabisan bateri , tentunya ia akan terpadam dengan sendirinya . 

Itulah juga daie bekalan tenaga yang perlu ada pada dirinya ialah sebuah tingkatan iman yang sangat tinggi dan dengan kekuatan iman inilah yang akan menjadi titik tolak bagi dirinya untuk terus bergerak dan tsabat (teguh) di atas jalan dakwah yang dilaluinya . 

Kita tahu iman ini , kadang - kala meningkat dan kadang - kala menurun . Yang kita nak kena berjaga - jaga adalah pada saat lunturnya tingkatan iman itu sendiri . 

Ketikamana seorang daie itu sedang meninggi imannya , disaat itulah beliau sangat komited untuk menjalankan segala macam tugas yang diberikan padanya .

Tetapi , apabila sampai suatu masa dimana turun menjunam imannya , maka pada masa itulah beliau mula merasakan suatu perkara yang amat berat bagi dirinya untuk menghadiri apa - apa jua program dakwah . Pada ketika inilah beliau kena sentiasa menjaga hubungannya dengan ikhwah yang berada disekelilingnya lebih - lebih lagi mas'ulnya . 

Inilah salah satu daripada asas utama seorang daie , iaitu kekuatan iman . Kalau kita lihat pada zaman permulaan Islam , Rasulullah saw mentarbiyah para sahabat r.anhum dengan kekuatan iman . Pada ketika zaman itu , tidak lagi disyariatkan untuk berjihad memerangi musuh .

Para sahabat r.anhum pada masa itu sangat ditekankan untuk menjaga solat mereka dan juga ayat - ayat yang turun pada ketika itu semuanya menekankan kepada pembinaan iman dan akidah . Kemudian , setelah berhijrah ke madinah barulah disyariatkan dengan berbagai - bagai jenis ibadah termasuklah juga jihad memerangi musuh Islam . 

Apa yang dapat dilihat disini ialah bagi seorang daie mestilah ditanamkan dengan kekuatan imaniah dan aqidah yang kuat sehinggalah beliau mampu untuk menjaga imannya tidak kira dimana ia berada . 

Daie tersebut mestilah juga mempunyai usaha dengan menjaga segala amalan yang boleh maintainkan immannya agar tidak luntur dan tidak pudar pada suatu masa nanti . 

Seorang daie yang kuat imannya tidak akan menghadapi masalah di dalam menempuhi apa jua tugasan yang diberikan kepadanya , malahan segala susah dan payah yang dirasai tidak akan menjadi penghalang bagi dirinya untuk terus menjalankan kerja -kerja dakwah . 

Semoga dalam kesibukan kita mengikuti program - program dakwah dan menjalankan kerja - kerja tersebut tidak melupakan kita daripada berusaha untuk meningkat iman di dalam hati kita .



Comments

Popular posts from this blog

Lirik | KeredhaanMu (In-Team)

Kepentingan Niat yang Jelas.

Pulang dan Kembali.