Bertangguh



















"Aduh, menyesal aku tak buat awal-awal. Masak aku. Kalau aku tau jadi macamni, patut aku dah buat 2 hari lepas dah. Aduhai..."



----


Inilah antara dialog yang biasa akan timbul kalau kita sudah terlambat dan tiada masa yang cukup untuk menyelesaikan sesuatu kerja yang sebenarnya sudah diberikan lebih awal.

Sidang pembaca yang dikasihi,

Pernah saya bertanya dan tertanya-tanya, 
"Bagaimana caranya untuk mengubati penyakit sebegini?"
Bertangguh, malas dan lambat.

Kesimpulan yang saya dapat daripada beberapa respon adalah :

Apabila kita tidak merasakan kerja kita itu PENTING. Itulah yang menjadi sebab kita suka bertangguh dan melewat-lewatkan kerja kita. 

Kenapa kita tidak rasa kepentingan kerja tersebut?

Tidak lain dan tidak bukan apabila tempoh yang diberikan, panjang dan lama. Seharusnya kita faham, sesuatu kerja yang diturunkan kepada kita pada jarak waktu yang lebih awal dari waktu yang diperlukan untuk diselesaikan merupakan suatu kerja yang memerlukan penelitian di dalam melaksanakannya.

Kerja yang mampu disiapkan awal akan mudah untuk disemak semula hasilnya. Itulah yang akan menjadikan hasil sesebuah kerja itu bagus dan berkualiti.


Penutup :
Bersegeralah kamu semua untuk melakukan amalan-amalan yang baik sebelum datang tujuh perkara: Adakah kamu semua menunggu sehingga menjadi fakir yang melalaikan diri kamu semua, atau pun kekayaan yang menjadikan diri kamu curang, atau sakit yang membawa kebinasaan tubuh badan, atau tua yang menjadi nyanyuk, atau mati dengan tiba-tiba, atau pun kedatangan pengaruh dajjal yang ianya adalah seburuk buruk makhluk yang tidak dapat dilihat yang memang dinanti-nanti kedatangannya, ataupun datangnya hari qiamat pada hal hari qiamat itu adalah hari yang paling dahsyat bencananya serta pahit pula penderitaannya” ( HR At-Tarmizi )



Sumber : (klik sini)




"Janganlah bertangguh!"

"Selesaikan kerja anda dengan segera."

"Sesungguhnya kewajipan itu melebihi masa yang ada."







"Procrastination is the practice of carrying out less urgent tasks in preference to more urgent ones, or doing more pleasurable things in place of less pleasurable ones, and thus putting off impending tasks to a later time, sometimes to the "last minute" before a deadline."
 -Google.

Comments

Popular posts from this blog

Lirik | KeredhaanMu (In-Team)

Kepentingan Niat yang Jelas.

Pulang dan Kembali.